01.10.2018

Et godt budskab styrker dine jobchancer

Vær bevidst om din egen fremtræden og hvad din krop og dit sprog signalerer, hav en plan for hvad du vil sige og øv dig. Sådan lyder 3 gode råd til dig, der vil styrke dit budskab til en jobsamtale fra Sanne Sarens, skuespiller, coach og kommunikationstræner.

Råd hun fortalte mere om i sidste uge, hvor Lærernes a-kasse afholdte arrangementet – Hvad er dit budskab? 

Når tanker og krop ikke hænger sammen

Torben Thomsen, 44 år, er en af dem, der har lært mere om sig selv efter dagen. Han fik prøvet en samtalesituation af foran de andre deltagere, og det er en af de metoder, som Sanne Sarens benytter sig af, fordi formidling foran andre, er der, hvor du lærer allermest.

”Selve min præsentation og forberedelse er fin. Jeg ved, hvad jeg vil sige, men jeg bliver nervøs. Og det kan hurtig aflæses, når tanker og krop ikke hænger sammen. Hvis jeg får et spørgsmål, der vælter mig bagover, taler jeg automatisk lavere og trækker mig tilbage i stolen, hvilket får mig til at fremstå usikker. Nu har jeg fokus på at blive siddende, tage en dyb indånding og fortsætte samme stemmeføring, ” fortæller han. 

Torben Thomsen er også blevet klogere på, hvor meget research betyder. Han kan fx ringe til arbejdsgiver og høre, hvem der kommer med til samtalen. Er der 3 eller 7? Og hvem er de? Lærere, pædagoger, medlemmer af forældrebestyrelsen eller noget helt fjerde. Når han ved det, kan det ikke vælte ham bagover, og han kan forberede svar på de spørgsmål, som han tror, de stiller. Nu er det bare at øve sig til næste samtale, og her bruger han familie og venner til at give feedback og afprøve alt det, han har lært.   

Med et pentagram kan du forestille dig samtalen

Sanne Sarens præsenterer flere værktøjer, som deltagerne kan bruge til en samtale og et af dem er et pentagram. En femkant hvor du forholder dig til dig selv som afsender, budskab, sprog, modtager og kontekst. Under budskab kan du fx søge på skolen og værdierne og tale ind i det. Hvordan stemmer værdierne overens med mine synspunkter og de ord, som jeg bruger og den måde, jeg arbejder på. Hvis du er god til noget, så vis hvorfor og hvordan. Er du kreativ, så fortæl om hvordan du fx laver matematik i skolegården med bolde eller lign.

Når du løber pentagrammets fem elementer igennem, kan du også forestille dig, hvem du sidder overfor. Ansættelsesudvalget vurderer ud fra mange ting. Kan de lide dig og kan de se sig selv arbejde sammen med dig. Og Sanne Sarens pointe er, at jo bedre du er forberedt, jo bedre kan du klare svære spørgsmål og pressede situationer:

”Voksne er ikke særlige gode til at gøre andre opmærksomme på blindspots. Altså ting som vi ikke selv kan se. Det kan fx være nervøsitet, der lammer og nogle kommer til at oversælge eller undersælge sig selv og så kan det være svært at bevare autenticiteten. Er du fx introvert, så sig du er nervøs for samtalen, men at det ikke rører dig i et klasseværelse. Paraderne kommer op, når vi bliver usikre for at beskytte os selv, men der skal vi lære at smide masken. Og det allerbedste værktøj er forberedelse og få sagt det højt, som du står for.”

Ifølge Sanne Sarens kan du nå rigtig langt med forskellige værktøjer, men der kan også være psykologiske ting, der spiller ind. Det kan være følelsen af, om du nu er god nok, og måske skal du have hjælp fra en psykolog eller en coach, hvis din adfærd bunder i noget dybere. Det kan også være svært at leve op til at være robust, som i dag er et buzzwords i jobopslag, hvis du fx har været sygemeldt med stress. Men her er det ifølge coachen okay at ringe og spørge ind til, hvad de mener med det, for det kan du jo ikke være i alle situationer. På den måde er du forberedt på evt. spørgsmål og kan give svar, de vil høre.

Fællesskabet og samskabelse er godt

Helene Hennings, 47 år, er også glad for den hjælp kurset giver hende og især for fælleskabet:

”Som ledig går du rundt i din egen lille boble, så det er rigtig rart at tale med andre i samme situation. Det handler om at komme mere ned i kroppen end at være i hovedet. Er du fx alt for rolig og tilpas til en samtale, kan du måske virke arrogant. Vi får boostet hinanden, ser på styrker og udfordringer og giver konstruktiv kritik. Det giver selvværd og tro på, at du kan noget. Du lærer rigtig meget ved at stille dig op foran andre, og hvis det havde været et længere forløb, var vi blevet tryggere ved hinanden og havde nok fået endnu mere ud af det. Men jeg er sikker på, at det her kan forkorte vejen til job for mange.”

Sanne Sarens mener, at det er en god ide at øve videre derhjemme. Forbered en lille præsentation af dig selv og find ud af, hvordan andre opfatter dig via feedback. Prøv også at komme i kontakt med kroppen ved fx at bruge vejrtrækningen til at finde ro og husk at bevare smilet i øjnene. Lærere er gode til at formidle i undervisningen men ikke nødvendigvis til at formidle sig selv og give modtageren det rigtige budskab.