06.05.2021

Ledig tænkte kreativt og skabte sit eget job

Da Bibi Frederiksen i 2017 stod med eksamensbeviset i hånden, kunne hun ikke se sig selv i folkeskolen. Hun følte ikke, hun passede ind. Derfor tog hun ufaglært arbejde, mens hun i andre perioder var ledig. Men ønsket om at arbejde kreativt voksede.

”Da jeg gik på læreruddannelsen, var jeg et halvt år i Norge, hvor vi lærte om entreprenørskab. Det var ret spændende. Jeg besluttede mig derfor for at tage et iværksætterkursus, mens jeg var ledig, og blev klar over, jeg skulle arbejde med noget æstetisk. Bagefter tog jeg kurser i børneyoga, og jeg fik på den måde skabt mit eget lille foretagende, hvor jeg kunne kombinere det kreative med lærerkompetencerne. En børne- yogaskole,” fortæller Bibi Frederiksen.

Arbejdet som børneyogalærer har åbnet flere døre. Fx arbejdede hun på Kunsten i Aalborg, hvor hun tilrettelagde forløbet ”Min eventyrlige yogarejse i kunsten”. Her bevægede hun sig sammen med børnefamilier rundt til de forskellige kunstværker og lavede yogahistorier for udvalgte værker med forskellige yogastillinger. Og hun har haft flere forskellige samarbejder med kunst- og kulturlivet som freelancer, hvor hun bruger æstetiske læreprocesser i børns møde med kunsten. Det kan være igennem dans, sang eller tegning.

At arbejde som selvstændig giver hende arbejdsglæde, fordi hun selv kan rammesætte, hvordan hendes børneyogaforløb fx skal se ud. Med børneyoga har hun dog også fundet ud af, hvor meget hun nyder at undervise børn og lære fra sig. Samtidig savner hun kollegaerne.

Tilbage i folkeskolen på deltid

Bibi Frederiksen arbejder i dag på en skole lidt uden for Aalborg og underviser i håndværk og design. Hun arbejder deltid, så hun fortsat kan lave børneyoga. Hele coronasituationen har skabt plads til netop sådan nogle som hende, synes hun. For der er fokus på nærværet med samme klasse og muligheden for at arbejde tværfagligt og fordybet i projekter og temaer.

”Det er som om, der kom et hul i folkeskolen, som passede lige til mig. Her driver vi skole for børnene, og jeg er tilknyttet den samme klasse hver dag, og der er vægt på de kreative og sociale dimensioner. Selv børneyoga er der interesse for, fordi der virkelig er brug for redskaber til selvregulering og at kunne bruge kroppen. Der er behov for ro, fordybelse og trivsel.”

Hun håber, at den måde at drive skole på vil fortsætte efter corona, for folkeskolen trænger til at blive piftet lidt op, så det hele ikke går op i test, alt det logistiske og praktiske.

Gør ting, der gør dig glad

Hvis hun skulle komme med et råd til ledige, så skulle det være at droppe den dårlige samvittighed og gøre ting, der gør dig glad og fylder dig med energi:

”Mange lærere og undervisere kan en masse seje ting. Er du god til at strikke så start en strikkeklub. Er du god til musik, robotter eller til at sejle kajak, så find ud af, om du kunne lave en slags konsulentvirksomhed. Alle kan noget helt særligt, som folkeskolen har brug for og dine elever vil elske dig for. Tag på kursus og brug dit netværk for at finde ud af, hvad der gør dig unik. Men husk også at have en åben og ærlig dialog med a-kassen, så du har tingene i orden, hvis du kaster dig ud i noget. Måske du kan gøre det en time om ugen, og se om det kan lade sig gøre.”

Bibi Frederiksen kastede sig ud i det og er glad for det, fordi hun i dag er et sted, hvor hun trives rigtig godt. I en kombination af yoga og undervisning i folkeskolen, hvor æstetiske læreprocesser kan foldes ud.