Status på musikfaget

Hvordan står det til med musikfaget?

Statusrapporten ”Musikfaget i undervisning og uddannelse” udgivet af Aarhus universitet (DPU) viser nedslående resultater for musikfagets status og rolle i skolen anno 2020. Vi har talt med Finn Holst, der er en af forfatterne bag rapporten. Han udfolder resultaterne for os - og selvom der heldigvis også er sket forbedringer for musikfaget siden forrige statusrapport fra 2010, står det klart, at der er behov for øget fokus på at forbedre musikfagets status og rolle i skolen og på læreruddannelsen.

Frederiksberg kommune er en af de kommuner, der prioriterer musikfaget højt. Vi har talt med musiklærerne Mette Tjagvad og Amalie Pilmark fra Søndermarkskolen på Frederiksberg, og de giver deres bud på, hvorfor musikfaget bør prioriteres, og hvad det er for en særlig didaktik og et særligt dannelsespotentiale, musikfaget kan tilføre skolen.

Afspil "Status på musikfaget"

00:00 00:00

Hør en anden podcast

Digital didaktik i en coronatid

Denne gang handler Stemmer fra skolen om digital undervisning og læring i corona-skolen.

Hør podcast

Køn i skolen

Denne gang handler Stemmer fra skolen om køn.

Hør podcast

Praksisnær og anvendelsesorienteret undervisning

Denne gang handler Stemmer fra skolen om praksisnær og anvendelsesorienteret undervisning.

Hør podcast

Produkter i undervisningen

Foldebøger er en succes.

Hør podcast

Undersøgende matematik

Hvordan kan du arbejde undersøgende med matematik?

Hør podcast

Sexualundervisning

Hvordan griber du som lærer seksualundervisningen an?

Hør podcast

Tidlig sprogstart

Hvordan griber du den tidlige sprogundervisning an?

Hør podcast

Skole-hjem samarbejdet

Hvad er formålet egentlig med skole-hjemsamarbejdet?

Hør podcast

Bæredygtig undervisning

Hvordan kan du arbejde med bæredygtig undervisning?

Hør podcast

Ny skrivedidaktik

Hvordan kan du arbejde med situeret fremstilling - nyt koncept for skrivedidaktikken?

Hør podcast

Feedback

Feedback kan styrke elevernes læring; men feedback kan også øge elevernes ulighed.

Hør podcast

Del dit lærerliv

Hvad får lærere ud af at dele deres undervisning og erfaringer med andre?

Hør podcast

AULA

Hvordan kommer vi bedst fra start med den nye platform?

Hør podcast

Pauser

Er pauser en del af din undervisning?

Hør podcast

Elevernes teknologiforståelse

En stor international undersøgelse af elevernes teknologiforståelse viser, at danske elever er blevet dygtigere. Men der er stadig udfordringer.

Hør podcast

Bevægelse i skolen

Får vi børnene i bevægelse og hvad er bevægelse overhovedet?

Hør podcast

Året der gik

I 2019 udkom vi med 11 podcasts.

Hør podcast

Uddannelsesvejledning

Stemmer fra skolen handler i årets første udgave om uddannelsesvejledning i et kønsperspektiv.

Hør podcast

Tekster af lyd

Om multimodale tekster i danskundervisningen

Hør podcast

Spil i undervisningen

Denne gang handler Stemmer fra skolen om spil i undervisningen.

Hør podcast

Ud i naturen med teknologi

Naturoplevelser og mobiltelefonen – de to ting kan da ikke forenes – eller kan de?

Hør podcast

Test og data som pædagogiske redskaber

Politikerne ønsker, at den test, der skal erstatte de omdiskuterede nationale test, skal kunne understøtte det pædagogiske arbejde i klassen. Men hvad kræver det af testen og af lærerene?

Hør podcast

Skældud

Skældud er desværre stadig en del af hverdagen i de danske skoler, og det påvirker både elever og lærere.

Hør podcast

Ny lærer

Mange nyuddannede lærere skal starte i deres første job som lærer efter ferien.

Hør podcast

Undersøgende litteraturundervisning

Mange elever synes, at litteraturundervisningen er kedelig, og at læsning af litteratur er forbundet med pligt. Måske med god grund?

Hør podcast

Gruppearbejde

Vi har talt med Helle Bjerresgaard, der er lektor på UC Syd og som har skrevet både bøger og artikler om gruppearbejde.

Hør podcast

Meningsfuld grammatikundervisning

Bøjning og benævning af ordklasser, kryds og bolle og hel- og ledsætninger…

Hør podcast