Stemmer fra skolen
Stemmer fra skolen og Lærerdilemmaet sætter ny forskning, dygtige lærere og udfordringer på skemaet. Bag mikrofonen sidder Hanne Heunicke og Rikke Bundsgaard. De er begge læreruddannede og arbejder som henholdsvis lærer på Risbjergsskolen i Hvidovre og som adjunkt på læreruddannelsen i Jelling.
Når du lytter til Stemmer fra skolen, kan du forvente at få et hurtigt view over forskning og konkrete eksempler fra praksis. I hver udsendelse introduceres du til et nyt tema fra en forskers og en lærers vinkel. Husk også at lytte til Lærerdilemmaet.
Mød de to mikrofonholdere her:
Hanne Heunicke
Lærer på Risbjergsskolen i Hvidovre
Rikke Bundsgaard
Adjunkt på læreruddannelsen i Jelling
Børn og unge læsning
I rapporten Børns og unges læsning 2021 har forskere undersøgt børns og unges læsning og brug af medier i 5., 6., 7. og 8. klasse. Det er spændende læsning, som bl.a. viser, at børns og unges læselyst falder med alderen, at læselyst varierer med køn og læsekultur i hjemmet, og at børns og unges læsevaner og inspirationskilder ændrer sig med den digitale udvikling.
Hør podcast
Man skal lære at lytte
I et delprojekt under forskningsprojektet Reading Between Media har en gruppe forskere undersøgt forskelle og ligheder, når børn læser den samme litterære tekst som papirbog, lydbog og digital fortælling. Vi har talt med Ayoe Quist Henkel og Helle Bundgaard Svendsen om projektets resultater med særlig fokus på, hvad lydfortællinger kan bidrage med i litteraturundervisningen, og hvilke udfordringer der kan opstå, når man inddrager lyttetekster. På baggrund af projektets resultater har forskere og lærere udviklet og afprøvet et konkret materiale ”Lydakademiet”, der kan understøtte og udvikle elevers lyttekompetence. Lærer og læsevejleder Rikke Ferslev har været med til at udvikle materialet, og hun præsenterer det til slut i podcasten. Materialet ligger frit tilgængeligt her.
Hør podcast
Elevers tidlige skriveudvikling
Den udvikling der sker, når børn lærer at læse eller stave er grundigt undersøgt og dokumenteret i forskningen. Derimod ved vi ikke nær så meget om, hvordan elevers tidlige skriveudvikling foregår.
Hør podcast
Eleven som forsker
Stemmer fra Skolen er taget til Højmarkskolen i Holsted.
Hør podcast
Flere sprog i spil - om flersprogsdidaktik
Vi bør give sproget fri i sprogundervisningen i skolen. Det er nemlig en fordel for eleverne, at lade dem bruge flere sprog i sprogundervisningen.
Hør podcast
Learning by Dewey
John Dewey er kendt som idemanden bag "learning by doing" og det begreb har haft stor betydning på den danske skole.
Hør podcast
Lærermidler i skolen
Læremidler fylder meget i skolen, både for elever og lærere.
Hør podcast
Forståelsesmåde i dansk
Hvis du kigger ind i danskundervisningen rundt på de danske skoler, vil du ikke se det samme. Der er forskel på, hvilke tekster der er i fokus, hvilken rolle læreren spiller, hvilke aktiviteter der er i gang, og hvilken indflydelse eleverne har i undervisningen.
Hør podcast
Præstationskultur i skolen
I denne udgave af Stemmer fra skolen dykker vi ned i skolens præstationskultur.
Hør podcast
Fælles mål - Dansk
Det er den tid på året, hvor årsplanerne skal skrives – og så kan man jo ikke komme uden om Fælles mål. Men hvilken rolle bør Fælles mål egentlig fylde i planlægningen – og hvordan kan man som lærer anvende Fælles mål på en meningsfuld måde?
Hør podcast
Fælles mål for matematik
Det er den tid på året, hvor årsplanerne skal skrives – og så kan man jo ikke komme uden om Fælles mål. Men hvilken rolle bør Fælles mål egentlig fylde i planlægningen – og hvordan kan man som lærer anvende Fælles mål på en meningsfuld måde?
Hør podcast
Ny lærer - en bedre start vol. 2
Lærerjobbet er et fantastisk job – men det er også et job fuld af kompleksitet og udfordringer.
Hør podcast
Selvbestemmelsesteori
Hvordan finder vi frem til menneskets potentiale og hvordan motiverer vi hinanden?
Hør podcast
Teamsamarbejdet
Teamsamarbejde i professionelle læringsfællesskaber
Hør podcast
Gæt hvad læreren tænker - tal mindre, spørg bedre
Denne udsendelse handler om, hvordan læreren stiller gode spørgsmål, der indbyder til elevernes refleksion og læring, og hvordan vi undgår at stille spørgsmål af typen ”gæt hvad læreren tænker”.
Hør podcast
Matematikchok
Offentliggørelsen af den internationale undersøgelse TIMSS sendte chokbølger gennem den danske skoleverden; de danske 4. klasses elever var blevet markant dårligere til matematik og elevernes tro på egne evner var faldet.
Denne udgave af Stemmer fra skolen tager afsæt i undersøgelsen – ikke for at se på, hvad der gik galt, men derimod for at undersøge, hvordan den gode matematikundervisning kan se ud. Tomas Højgaard, Ph.D og lektor på DPU, udfolder i podcasten, hvilke kompetencer og mål, der bør være i fokus i matematikundervisningen, men også hvad det kræver af både lærere og skole at komme i mål med en sådan undervisning, der løfter elevernes faglige niveau og ikke mindst deres faglige selvtillid.
Undervejs i podcasten giver tre dygtige lærere deres bud på, hvad god matematikundervisning er og konkrete ideer til, hvordan man kan tilrettelægge sådan en undervisning. Det er Mette Fynbo Jensen, Micky Bøgvad Lindharth og Sisse Jeppesen.
Hør podcast
Digital didaktik i en coronatid
Denne gang handler Stemmer fra skolen om digital undervisning og læring i corona-skolen.
Hør podcast
Praksisnær og anvendelsesorienteret undervisning
Denne gang handler Stemmer fra skolen om praksisnær og anvendelsesorienteret undervisning.
Hør podcast
Status på musikfaget
Hvordan står det til med musikfaget?
Hør podcast
Meningsfuld grammatikundervisning
Bøjning og benævning af ordklasser, kryds og bolle og hel- og ledsætninger…
Hør podcast
Gruppearbejde
Vi har talt med Helle Bjerresgaard, der er lektor på UC Syd og som har skrevet både bøger og artikler om gruppearbejde.
Hør podcast
Undersøgende litteraturundervisning
Mange elever synes, at litteraturundervisningen er kedelig, og at læsning af litteratur er forbundet med pligt. Måske med god grund?
Hør podcast
Ny lærer
Mange nyuddannede lærere skal starte i deres første job som lærer efter ferien.
Hør podcast
Skældud
Skældud er desværre stadig en del af hverdagen i de danske skoler, og det påvirker både elever og lærere.
Hør podcast
Test og data som pædagogiske redskaber
Politikerne ønsker, at den test, der skal erstatte de omdiskuterede nationale test, skal kunne understøtte det pædagogiske arbejde i klassen. Men hvad kræver det af testen og af lærerene?
Hør podcast
Ud i naturen med teknologi
Naturoplevelser og mobiltelefonen – de to ting kan da ikke forenes – eller kan de?
Hør podcast
Spil i undervisningen
Denne gang handler Stemmer fra skolen om spil i undervisningen.
Hør podcast
Tekster af lyd
Om multimodale tekster i danskundervisningen
Hør podcast
Uddannelsesvejledning
Stemmer fra skolen handler i årets første udgave om uddannelsesvejledning i et kønsperspektiv.
Hør podcast
Året der gik
I 2019 udkom vi med 11 podcasts.
Hør podcast
Bevægelse i undervisningen
Får vi børnene i bevægelse og hvad er bevægelse overhovedet?
Hør podcast
Hvordan står det til med elevernes teknologiforståelse?
- Resultater fra ICILS-undersøgelsen
En stor international undersøgelse af elevernes teknologiforståelse viser, at danske elever er blevet dygtigere. Men der er stadig udfordringer.
Hør podcast
Tidlig sprogstart
Hvordan griber du den tidlige sprogundervisning an?
Hør podcast
Undersøgende matematik
Hvordan kan du arbejde undersøgende med matematik?
Hør podcast
Skole-hjem samarbejdet
Hvad er formålet egentlig med skole-hjemsamarbejdet?
Hør podcast
Bæredygtig undervisning
Hvordan kan du arbejde med bæredygtig undervisning?
Hør podcast
Feedback
Feedback kan styrke elevernes læring; men feedback kan også øge elevernes ulighed.
Hør podcast
Køn i skolen
Denne gang handler Stemmer fra skolen om køn.
Hør podcast
Produkter i undervisningen
Foldebøger er en succes.
Hør podcast
Sexualundervisning
Hvordan griber du som lærer seksualundervisningen an?
Hør podcast
Del dit lærerliv
Hvad får lærere ud af at dele deres undervisning og erfaringer med andre?
Hør podcast
AULA
Hvordan kommer vi bedst fra start med den nye platform?
Hør podcast
Ny skrivedidaktik
Hvordan kan du arbejde med situeret fremstilling - nyt koncept for skrivedidaktikken?
Hør podcast
Pauser
Er pauser en del af din undervisning?
Hør podcast