Gå til indhold
8. september 2025

Uanset fag står mange nyuddannede uden at få en reel chance

Nyuddannede lærere møder en mur – ikke fordi de mangler engagement, men fordi systemerne ikke spiller indbyrdes sammen, skriver Morten Refskov, formand for Lærernes a-kasse.

Læs artiklen op Folkeskolen.dk her

Hvorfor oplever nyuddannede lærere, 
at de står uden job, når vi samtidig hører, at der er mangel på lærere? Det spørgsmål stiller mange. Derfor er det godt, at Folkeskolens debatredaktion har sat fokus på emnet.

Tallene viser tydeligt udfordringen. I juli 2025 var der næsten 4.000 ledighedsberørte medlemmer af Lærernes a-kasse, hvilket er det højeste juli-tal i fire år. Det er dog vigtigt at understrege, at ledigheden blandt lærere stadig ligger lavt sammenlignet med gennemsnittet for alle a-kasser, men stigningen er alligevel bemærkelsesværdig.

Samtidig er ledigheden geografisk skævt fordelt. I Region Hovedstaden var der i august 2025 ifølge Folkeskolen otte gange så mange ledige lærerstillinger som i Nordjylland, hvor ledigheden blandt lærere ligger 50 procent højere end i hovedstadsområdet (ifølge Lærernes a-kasses egen opgørelse).

Se potentialet i de nyuddannede. Giv dem muligheden, også selvom fagkombinationen ikke matcher perfekt, eller erfaringen ikke er på plads fra dag ét

Morten Refskov, Formand i Lærernes a-kasse

Fagkombinationen betyder også meget. Lærere med dansk, matematik eller naturfag har markant lettere ved at finde job, og der er også mangel på fag som tysk, fysik/kemi og musik. Til gengæld er det vanskeligere for nyuddannede, der primært har de øvrige humanistiske fag som historie eller kristendom.

Problemet er desværre reelt: Uanset fag står mange nyuddannede med erfaring fra vikariater og vilje til at bidrage uden at få en reel chance.

Nyuddannede møder en mur

Det betyder, at nogle nyuddannede møder en mur – ikke fordi de mangler engagement, men fordi systemerne ikke spiller indbyrdes sammen. Skolelederne efterspørger tilmed ofte erfarne kræfter eller bestemte fag, og så får de unge ikke chancen.

I Lærernes a-kasse bruger vi vores ekspertise og erfaring til at hjælpe lærere i job, og vi ved, hvad der virker. Mange medlemmer har fået fast arbejde gennem et vikariat. Derfor formidler vi løbende vikariater og korttidsansættelser, hvor nyuddannede kan komme ind, vise deres værd og opbygge erfaring.

Vi tilbyder også karrieresparring og redskaber. Vi hjælper med målrettet rådgivning om ansøgninger, CV og jobsamtaler, og så holder vi løbende workshops og webinarer.

Vi forstår frustrationen, for mange nyuddannede har gjort alt, hvad der står i deres magt, og så er de alligevel ikke garanteret et job.

Det skriger til himlen

Derfor er vores opfordring til skolelederne klar: Se potentialet i de nyuddannede. Giv dem muligheden, også selvom fagkombinationen ikke matcher perfekt, eller erfaringen ikke er på plads fra dag ét.

Samtidig må vi som samfund stille os det afgørende spørgsmål: Hvordan kan vi acceptere, at nyuddannede lærere går ledige, mens en betydelig del af elevernes undervisning varetages af uuddannede vikarer, ofte helt unge mennesker uden andet end en ungdomsuddannelse? Det skriger altså til himlen, at vi som samfund stiltiende accepterer den praksis.

Til de lærere, der lige nu står uden job: Vi er her for jer, så involver os. Vi må sammen insistere på, at læreruddannelsen og fagligheden er en bro til jobbet og ikke en blindgyde. Skolen og eleverne har i sandhed brug for jer.